Tips vid odling av diskus.Här är mitt nya par av red rose

Användarvisningsbild
painterman
medlemmar
Kontakt:

Re: Tips vid odling av diskus.Här är mitt nya par av red ros

11 jun 2013, 06:20

Tack för detta ,,,Tony ! Jag hade nämligen tänkt mej och gå o köpa en liten osmosanläggning c:a 100 l / dygn ,,men är i valet o kvalet om det ens lönar sig när man som jag är hobbyakvarist ! Kanske hade varit roligt ,,bara för att se om ,,resultatet hade blivit ett annat vid vid eventuell lek ! Jag har förstått att de diskusar vi har idag ,,är väl invanda vid vårt kranvatten ! Jag återkommer med nya frågor eller inlägg ,,efter hand som de dyker upp ! jag är oerhört glad ,,att jag startade upp denna hobby ,,,nu när jag blivit förtidspensionerad och har all tid i världen ! mvh pelle alias painterman ! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Tony
Moderator
Kontakt:

14 jun 2013, 23:00

Skall du köpa en osmos så ökar chansen mer att äggen kläcks och föräldrarna tar hand om det.Allt detta hör ihop.
Liten kläckning liten entusiasm att föräldrarna tar hand om det,,,,,

Användarvisningsbild
painterman
medlemmar
Kontakt:

05 aug 2013, 12:23

Tjenare Tony ! Har varit lite osynlig ett tag ,,mest pga att allting är på sparlåga över sommaren ! men nu är det ju så att mina röda turkiser lagt ägg och hör o häpna ,,hänger det inte några små yngel som har blivit kläckta !!! Av detta kan jag ju bara konstatera följande ! Att det är ett par ,,att hanen är fertil och bättre lycka nästa gång !!! Nice ! 8 kläckta ,,utav måmga ägg ,,, men måste försöka hitta ngt effektivt medel mot svam o annan skit ,,som förstör äggen ! Ngt förslag ????? Ha det gott i sommarvärmen och må väl ! mvh Pelle/painterman

Användarvisningsbild
Tony
Moderator
Kontakt:

07 aug 2013, 00:03

Tjena Pelle !!

För att minska belastningen i vattnet så kan du först börja med att använda osmos vatten som då är filtrerat i genom ett filter.Detta ökar kläckningen avsevärt.Men du kan också köra metylenblått eller någon liknande substans som håller nere den bakteriella nivån.Skicka PM så hjälper jag dig !!

Användarvisningsbild
Tony
Moderator
Kontakt:

07 aug 2013, 00:05

Eller ring ,,,0730-378081

Användarvisningsbild
painterman
medlemmar
Kontakt:

16 okt 2013, 11:12

hallå Tony !!! längesen nu ,,men jag håller på me dmina diskus och river mej i mitt grå hår ! hahahaha ! Nä nu har jag köpt en liten osmosanläggning och tänker försöka odla på mitt bekymmerspar ,,som leker hela tiden ,,men inget blir kläckt !!! Håller med dej om att intresset stiger hos fiskarna ,,när kläckningen fungerar ,,, så var det iaf den enda gången jag fick 30-40 yngel från ovannämnda par ! jag har här fått en upplysningen på en sk ,,stamlösning som då ska i det rena osmosvattnet till en för fiskarna bra nivå ,,( jag följer dina råd angående ppm ) den lyder till en liter osmosvatten : 20ml kalciumkarbonat ,, 10ml Magnesiumsulfat och 30 ml havssalt ( de som man använder till saltvattens akv ) stämmer detta ... tacksam för svar innan jag ringer dej på fredag ,,, må gott ,mvh pelle

Användarvisningsbild
Tony
Moderator
Kontakt:

25 okt 2013, 20:44

Ursäkta mitt sena svar !,,,,har haft fult upp det sista.Jag rekommenderar att köpa aqua-namin som är en färdig lösning med salter och mineraler.Den kan du köra i ditt rena osmos vatten.Du hittar den i min shopp

Skriv svar

Återgå till "ODLING AV DISKUS"