ozon filter för vatten

Användarvisningsbild
Tony
Moderator
Kontakt:

ozon filter för vatten

08 sep 2009, 19:36

Dessa ozon genererande maskiner verkar vara något som inte har använts allt för mycket inom akvariehobbyn.Jag har lusläst nu dess funktion i några dagar och det verkar ju vara en jättegrej.Ozonmolekylen har en kraftig oxidationspotential vilket innebär att den lätt reagerar med andra molekyler och bryter ner/omvandlar dessa. Ozon molekylen är en instabil förening vilket innebär att om den inte träffar på någon annan förening som kan oxideras, återbildas syremolekyler från ozonet. Livslängden för ozon varierar från några minuter uppemot någon timme beroende på omgivningen (temperatur, tryck föroreningar osv).

Här ser ni hur en sådan ozongenerator kan se ut !!
Bilagor
207443.jpg
207443.jpg (5.65 KiB) Visad 5596 gånger

Användarvisningsbild
Tony
Moderator
Kontakt:

Re: ozon filter för vatten

08 sep 2009, 19:46

Denna reagerar alltså med de organiska föreningar,virus,bakterier,nitriter,,,ja i princip allt och slut produkten av ozonen blir alltså syre :D Det jag har läst mig fram till är att dessa apparater för akvariebruk måste vara försedda med en såkallad ORP mätare.Den mäter då konsentrationen av gasen i karet.Den apparaten ni ser på bilden justerar även utsläppet efter inställt värde.Produkten heter red sea !! funderar på att ta hem ett par för att prova.I denna länken hittar ni en väldigt bra beskrivning hur den funkar samt en bättre förklaring vad ORP är,,,,,den är på engelska :D

http://blogs.thatpetplace.com/thatfishb ... -aquarium/

Ozon generatorer används flitigt runt om i världen för renade av dricks vatten,,,,,det finns faktiskt ett tiotal renings verk i sverige som använder detta :!: Till egna brunnar är det kanon :!: Speciellt för de som har järn samt radon i det,,,tar i princip bort allt !!

Kenny
medlemmar
Kontakt:

21 jun 2013, 12:08

Philips purifier 400-700 liter är det något du får in på lager igen eller

Användarvisningsbild
Tony
Moderator
Kontakt:

26 jun 2013, 18:19

Tyvärr så får jag inte tag på dem längre.Jag håller på att jobba fram lite andra sorter.Jag har en 200-400 liter kvar.Jag hittade 2 st i går på lagret,ha ha,,

Kenny
medlemmar
Kontakt:

04 jul 2013, 12:21

Okej ja har ett 540 liters burk,så ja väntar på dina nya alternativ :D

Skriv svar

Återgå till "VATTENKEMI"