Hur ser det ut efter ha medicinerat (video)

Hur ser diskusen fiender ut ?
Användarvisningsbild
Tony
Moderator
Kontakt:

Hur ser det ut efter ha medicinerat (video)

12 jan 2012, 06:58

[BBvideo 425,350]http://www.youtube.com/watch?v=6h3Bshe3 ... r_embedded[/BBvideo]

Jag håller på mycket med mitt mikroskåp här hemma och man lär sig snabbt när det inte står rätt till.Att få en diskus helt fri i från parasiter går ju men är inte helt lätt.PP är något av det bästa som finns och dödar i princip parasiter omedelbart vid första behandlingen men det finns garanterat kvar inne i fisken

Nackdelen är att det endast är verksamt några timmar och parasiter kan hänga kvar i minsta vatten droppe under täckglaset mm.Därför måste man köra detta ett flertal ggr efter att fiskarna har tömt tarmen.Mycket av parasiter finns där.

Multicura är en bredspektra medicin som verkar väldigt bra och den dödar parasiterna väldigt snabbt.I detta testet gjorde jag en stamlösning med båda medicinerna ihop för att simulera en behandling.En konstant medicinering under en rekommenderad (symtomperiod ) slår garanterat ut alla protozoa parasiter.

Här ser ni en video på hur det kan se ut ,,,,

Det verkar som de löses upp och bara försvinner i tomma intet !! Dessa parasiter är absolut de vanligaste jag brukar hitta hos fiskar jag har kollat hos kunder samt i importerna.De kan ställa till stora besvär och skapar ofta sekundära bakteriella infektioner som är värre än parasit angreppet.Fisken dör snabbt kanske redan efter några dagar och då oftast uppe vid ytan kippande efter luft.

I mindre antal så är de helt ofarliga !!

Återgå till "UNDER THE MICROSCOPE"